ourtree.dk Gå på opdagelse i din slægtshistorie

Forum - Hvad blev der af min oldefar?

For at besvare indlægget skal du være logget på systemet.

Hvad blev der af min oldefar?

perlonborg
27-08-2014

Jeg søger oplysninger om min oldefar Søren Jepsen Nielsen (kaldet Lønborg). Han er født 13. februar 1857 i Ribe. Da han, 15. december 1882 Bliver gift med min oldemor (Ingeborg Margrethe Thomsen) i Ribe Domsogn, bor han i Toftlund. Og det er også i Toftlund, min farfar (Jens Christian Nielsen (kaldet Lønborg) bliver født i 1886.
Oldemor dør 13. april 1891 i Toftlund, og efter denne dato, har jeg ikke kunnet finde spor efter min oldefar. Jeg ved, at min farfar og hans storesøster (Karen) blev sat i pleje hos deres moster i det nærliggende sogn Vester Gasse. Men Søren Jepsen Nielsen (Lønborg) er som sagt sporløst forsvundet.
Kan nogen hjælpe mig?
Med venlig hilsen
Per Lønborg

perlonborg
27-08-2014 kl. 15:06

Da min farfar bliver født i Toftlund 1886, var Toftlund en del af Tyskland. Og jeg ved, at min farfar flyttede til Hvide sande (i Danmark) så snart han havde muligheden for det (som 18 årig). Min farfar var tyskfjentlig, og jeg har ingen som helst forklaring på, hvorfor min oldefar "flytter til Tyskland (Toftlund)". Men min oldemor, Ingeborg Margrethe, som var født i Ribe, var også bosiddende "i Tyskland", i nabosognet Vester gasse, hvor hendes søster og svoger boede.

Tilføj kommentar