ourtree.dk Gå på opdagelse i din slægtshistorie

Forum - Kopieret slægtsforskning?

For at besvare indlægget skal du være logget på systemet.

Kopieret slægtsforskning?

Andrea
30-05-2015

Har været væk herfra et godt stykke tid, og ser så da jeg vender tilbage, flere slægtsgrene i min familie ordret overført og brugt af andre slægtsforskere. Opdager så at der er tilføjet en funktion der hedder "kopier denne side" - er det virkeligt jeres mening at det er slægtsforskning? Jeg ved godt vi alle sammen låner en smule, - men hvis man ikke kan få kontakt til den der har lavet det - til tider - store arbejde, kan man da skrive hvorfra man har det. Det kan selvfølgelig tage tid når det drejer sig om flere hundrede sider.
Ok. - det er hvad vi udsætter os for når vi lægger det på nettet, - hvordan fjerner jeg mine tre slægtsgrene fra Ourtree?

Andrea

Ourtree
1-06-2015 kl. 05:10

Hej Andrea

Du sletter dit slægts-træ ved at klikke på slet-ikonet på de enkelte personer.

Jeg tror at du har misforstået denne kopi-funktion. Kopifunktionen er til at oprette alias dvs. henvisning til en anden brugers slægttræ. Når du klikker Kopier, oprettes der en kopi af grunddata for den person som du kopiere fra. Men kun grunddata, dvs. fødselsdag og navn, ikke begivenheder og kun denne person, ikke hele træet. Samtidig oprettes der en alias således at der nu er en reference mellem de to træer.

Når andre interesserede besøger et træ hvor der er lavet reference til dit træ bliver de blot videformidlet over i dit slægts-træ. Ideen med Ourtree er at give slægtsforskere en god platform til at arbejde sammen om deres data.

Overvej evt. at knytte Alias tilbage til dem som har knyttet deres slægtstræ op mod dit, på den måde vil du måske få adgang til mange nye slægtningen og kan dermed fokusere på dem som ikke er opdaget endnu.

Mvh. Mads

Andrea
1-06-2015 kl. 21:23

Hej Mads
Tak for hurtigt svar, - jeg ved skam godt hvad det er du mener, og det er da en hel rigtig tankegang, vi er bare ikke enige, så havde jeg ikke brugt tid på mit sure opstød.
Hvis du f.eks.følger nogle af de ældste i min Saur gren, vil du se at det ikke bare er grunddata der bliver overført.
Jeg syntes skam også det er fint med alias og samarbejde om slægterne, - det sker bare meget sjældent at nogen har lyst til at aflevere den anden vej, - når jeg vil nu også hellere selv.

God sommer til dig og Ourtree
Ourtree
2-06-2015 kl. 07:39

Hej Andrea

Det er selvfølgelig beklagelig hvis du har fået hele din slægt kopieret det er jo ikke meningen med Ourtree. Det er heller ikke særlig interessant for os. På den anden side hvis en person er blevet kopieret med henblik på at tilføje data synes jeg det er meget fornuftigt da det giver andre brugere adgang til yderligere data. Men det er en balancegang, kopiering af en hel slægtsgren uden at bidrage med yderligere oplysninger er jeg enig med dig i, ikke bidrager til noget.

Jeg tænker dog at det er noget som forekommer meget sjældent, da dette for de fleste vil være spild af tid. Du er også den første som gør opmærksom på problemet.

Mvh. Mads

Tilføj kommentar