ourtree.dk Gå på opdagelse i din slægtshistorie

Forum - Fletning af personer / sammenhæng til allerede oprettede personer

For at besvare indlægget skal du være logget på systemet.

Fletning af personer / sammenhæng til allerede oprettede personer

EneRiis
1-10-2023

Hvordan sætter jeg 'mine' personer sammen med personer der allerede findes i basen ?
Så vidt jeg kan se laver programmet bare dubletter. (Harald Magelius Riis)
Hej fra mig - Michael

HFV
12-10-2023 kl. 19:48

Det gør du ved hjælp af alias-funktionen. Derefter knytter indehaveren af den anden brugerkonto almindeligvis alias den modsatte vej til din udgave af samme person. Måske indleder I samarbejde om fælles forskning. Mere almindeligt er det nok, at I inspirerer hinanden. Slægtsforskere har sjældent helt identiske mål og derfor håndterer de som oftest den samme person på hver deres måde. Måske har bruger-A blot registreret en person med ganske få data og derefter alias-linket den til bruger-B, fordi B har mange flere oplysninger om ikke kun samme person men også dennes videre slægt.
De fleste slægtsforskere har brugt lang tid på at samle deres data sammen og indtaste dem i databasen på Ourtree.dk, som både er et arkiv, hvor nye detaljer løbende kan tilføjes, og en publicering (inden for datalovens grænser). Ourtree.dks brugere råder suverænt over deres egne data. Andre brugere kan ikke ændre, slette, forvanske eller på anden måde foretage indgreb i dine data. Det gælder også, når andre brugere har registreret den samme person i deres slægtstræ. Ja, dubletter forekommer, men de er sjældent helt ens. Selv små detaljer kan indeholde oplysninger, som er guld værd for en kontohaver men være af begrænset betydning for en anden.
Der er eksempler på, at en bruger ikke knytter alias tilbage til initiativtageren. Måske er den anden bruger uenig, måske er han glemsom og får derfor ikke svaret dig (prøv igen), eller måske har hun ikke modtaget din henvendelse. Årsagen til manglende modtagelse af en henvendelse er i reglen, at den ukendte anden bruger enten er blevet passiv eller har skiftet mailadresse uden at indtaste den ny mailadresse i sin brugerkonto på Ourtree.dk.
Venlig hilsen, Holger
EneRiis
13-10-2023 kl. 07:20

Hej Holger - tak for svar.
Det jeg spørger om er nok mere hvordan er det meningen det skal virke.
Når jeg søger på Harald Magelius Riis får jeg:
Harald Magelius Riis født 13 Feb 1864 oprettet af mig og Harald Magelius Riis født 13 Feb 1864 oprettet af bijoh-2019.
Når jeg så trykker på Alias får jeg: Ourtree fandt ingen personer som matsede søgekriterierne.
Jeg havde forestillet mig at jeg så havde fået Harald oprettet af bijoh-2019 frem? - Jeg er forvirret ;-)
Hej fra mig - Michael

HFV
13-10-2023 kl. 11:00

Hej Michael.
Du har da oprettet et link til bijoh. Nu har du nem adgang til at fortsætte læsning hos bijoh. Det er sådan, ourtree.dk fungerer.
Sammenhængen mellem brugernes data kan du se på flere måder:
a) Når du står i ’Vis person’ (standard), ser du dine egne data, og gennem alias-knappen kan du fortsætte hos bijoh.
b) Når du står i ’Vis anetavle’ eller ’Vis efterslægt’ (knapperne øverst til venstre) bliver dine data og bijohs data flettet sammen i ét stort slægtstræ, og her kan du ikke se hvilken bruger, der har tastet de enkelte personer ind. Bemærk det lille grønne blad, som viser, hvor en bruger har knyttet alias. Her kan du skifte til den anden bruger. Du kan skifte tilbage igen, hvis den anden bruger har knyttet alias den anden vej.
// Holger
EneRiis
13-10-2023 kl. 12:02

Hej Holger - Tak igen.
Så lærte jeg da noget nyt. Jeg har aldrig prøvet andet end vis person før.
Hej fra mig - Michael

Tilføj kommentar